Investeerder crowdfunding investeert € 730 per project

Crowdfunding investeerders steken gemiddeld genomen € 730 in een project. Veel investeerders kiezen een vast bedrag van € 100 (16 procent), € 200 (12 procent), € 500 (28 procent) of € 1.000 (19 procent) en zijn zich bewust van de risico’s. De crowdfunding investeerder is doorgaans man (83 procent), heeft een gemiddelde leeftijd van 51 jaar en heeft relatief vaak een hoge opleiding genoten.

900 respondenten
Dat blijkt uit een recente rapportage van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten. In november 2016 heeft zij de eerste uitkomsten van een consumentenonderzoek over crowdfunding bekend gemaakt. Ruim 900 crowdfunding investeerders hebben de vragenlijst van de AFM volledig ingevuld.

Opvallend
Wat verder opvalt, is dat het profiel van de gemiddelde crowdfunding investeerder vergelijkbaar is met dat van een (zelfstandige) belegger. In tegenstelling tot de zelfstandige belegger is de crowdfunding investeerder wel vaker zelfstandig ondernemer.

Daarnaast heeft de AFM vier profielen crowdfunding investeerders opgesteld.

De feel-good investeerder (N=263): dit is de consument die investeert in crowdfunding vanuit de motivatie om bedrijven of bekenden te helpen.

De niet-beleggende rendementzoeker (N=102): dit is de consument die crowdfunding gebruikt om rendement te halen uit de investering. Zij kiezen voor crowdfunding als alternatief voor de lage rentestand op spaarrekeningen.

De beleggende rendementzoeker (N=539): dit is de consument die crowdfunding gebruikt om, naast andere beleggingen, rendement te halen uit de investering.

De grootinvesteerder (N=31): vanwege de beperkte omvang van de populatie is de AFM voorzichtig in haar uitspraken over deze doelgroep. Deze investeerder heeft een portefeuille met een waarde boven €100.000.

De AFM vindt het belangrijk dat stakeholders kunnen bijdragen aan het verduurzamen en professionaliseren van de crowdfundingsector, daarom voert zij regelmatig onderzoeken uit. In het voorjaar van 2017 volgen de definitieve uitkomsten van het consumentonderzoek.

 

Delen